حروف الفبا حروف الفبا

ELT

تاريخ زبان انگليسي

تاريخ زبان انگليسي (حروف الفبا)، از انگليسي كهن تا مدرن

الفباي انگليسي
تاريخ زبان انگليسي و تاريخچه الفباي انگليسي سيري جذاب و خواندني دارد. در واقع هر يك از ۲۶ حروفي كه در زبان انگليسي وجود دارند، داراي داستان و روايتي خاص هستند. شايد از نظر افرادي كه انگليسي زبان نيستند اين زبان، زباني دشوار به نظر بيايد. ولي با اين وجود توانسته است گستردگي و محبوبيت زيادي در جهان به دست آورد. زبان و الفباي انگليسي كه امروزه مي‌شناسيم در واقع حاصل تغييراتي است كه در طول. سال‌هاي طولاني و توسط محققان و دانشمندان بر اين زبان اعمال شده است. به همين دليل مي‌توان گفت سير تاريخ زبان انگليسي، از ابتدا تا كنون روندي جالب داشته است. در اين مطلب قرار است درباره تاريخچه خط انگليسي و اين زبان فراگير در دنيا، بيشتر بدانيم.

 

درباره تاريخ زبان انگليسي و حروف الفباي لاتين چقدر مي‌دانيد؟
تاريخ زبان انگليسي
تاريخچه زبان انگليسي در اصل به زماني مي‌رسد كه براي اولين بار امپراتوري روم به بريتانيا رسيد. و همراه با خود زبان لاتين را كه امروزه به شكل انگليسي كنوني درآمده است، با خود به همراه آورد. در آن برهه از تاريخ، بريتانيا تحت سلطه قبيله‌اي ژرمني بود كه از الفبايي با عنوان الفباي روني استفاده مي‌كردند. اما با ورود رومي‌ها و پيدا شدن سر و كله زبان لاتين، سير تاريخ زبان انگليسي يا در واقع تاريخچه حروف الفباي انگليسي نيز آغاز شد.

 

زبان انگليسي قديم يا كهن
تركيب شدن زبان روني با الفباي لاتين رومي‌ها، پايه و اساس الفباي كنوني انگليسي است. در آن زمان حروفي مانند w يا صداهايي مانند th به اين شكل در زبان انگليسي وجود نداشت. در حالي كه در الفباي. روني wynn صداي w و thorn صداي th داشت و اين حروف كم‌كم به الفباي لاتين اضافه شدند. سپس حروف j و u نيز جاي خود را در اين ميان باز كردند و الفباي لاتين از 22 حرف به 26 حرف افزايش يافت. البته تاريخ زبان انگليسي اين‌طور نشان مي‌دهد كه هر چند لاتين در آن زمان به 26 حرف رسيد ولي حروفي تركيبي مانند æ و œ و يا نمادهايي مانند & نيز جزئي از الفبا بودند. پس الفباي 26 حرفي لاتين در آن زمان با الفباي 26 حرفي امروز متفاوت بوده است.

خوب است بدانيد انگليسي كهن، زباني با پيچيدگي‌هاي دستوري بسيار بود و در عين حال گنجينه لغات چندان پرباري نداشت.

 

زبان انگليسي مياني
در اين بخش از تاريخ الفباي انگليسي نوبت به حمله نورمن‌ها مي‌رسد. نورمن‌ها در واقع قبيله‌اي قديمي هستند كه جزئي از فرانسه محسوب مي‌شدند. در اين دوره جوانان بريتانيايي اغلب از زبان انگليسي قديمي يا كهن در نوشتار خود استفاده. مي‌كردند و اشراف، دانشمندان و روحانيون عموماً الفباي نورمن يا الفباي لاتين را بكار مي‌بردند. اما تاريخ زبان انگليسي در اين نقطه نيز دچار تحول شد و با گذشت حدود دو قرن كه نورمن‌ها بر. بريتانيا سيطره داشتند، زبان انگليسي قديمي دوباره به محبوبيت رسيد. البته چند حرف از آن حذف شده بود و به همين علت به انگليسي مياني معروف گشت. از آن‌جايي كه زبان اصلي نورمن‌ها فرانسوي بود، در اين دوره كلمات فرانسوي زيادي وارد زبان انگليسي شد.

 

زبان انگليسي مدرن
در قرن 15، صنعت چاپ براي اولين بار، توسط شخصي به نام ويليام كاكستون به بريتانياي كبير معرفي شد. با ورود صنعت چاپ الفباي انگليسي شكل استانداري به خود گرفت. حرف u به عنوان يك مصوت و حرف v به عنوان صامت، به صورت جداگانه به الفبا اضافه شدند، زيرا پيش از اين به صورت جايگزين يكديگر نيز به كار مي‌رفتند. حرف j نيز به شكل كنوني دوباره به حروف اضافه شد و در نهايت اولين ديكشنري انگليسي به نام Table Alphabeticall نوشته شد. تاريخ زبان انگليسي يا همان خط انگليسي در اين نقطه به شكلي كنوني‌اش رسيد.

 

امروزه زبان انگليسي در بسياري از كشورها و نه فقط انگلستان، به عنوان زبان مادري شناخته مي‌شود، از جمله استراليا، نيوزلند، آمريكا، كانادا، نيجريه و … در برخي از كشورها نيز عنوان زبان دوم را دارد، از جمله بحرين، هند، قطر، سودان، پاكستان و … به همين دليل است كه آشنايي با زبان انگليسي و يا حتي داشتن مهارت تخصصي در زمينه ترجمه حرفه‌اي انگليسي، در ايران و ساير كشورهاي جهان اهميت بسياري دارد.

 

 

 

لينك منبع: سايت ترجمه متن و مقاله فوناتيم

 


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/3/9 ساعت: ۰۵ توسط:fonateam :